Fjäsk

Varje år dyker samma diskussion upp och varje år blir jag lika förbannad. Den här gången hörde jag nåt radioprogram där de hade intervjuat gymnasieelever som var alldeles övertygade om deras relation med lärarna påverkade deras betyg. Är man snäll o trevlig får man högre betyg menade de. IDIOTER

Hur jävla oprofessionella tror ni att lärarna är. Jag kan tycka precis va fasen jag vill om en elev men den dagen jag ska sätta betyget så måste jag ju kolla på betygkriterierna för just den kursen och pricka av om eleven uppfyller kraven för respektive betyg eller inte. Fjäsk, äpplen, bra närvaro, trevligt bemötande osv ska inte spela någon roll. Bara att du ska uppnått betygsmålen.

Med det sagt så tycker jag att relationen mellan elev och lärare är mycket viktig. En fungerande relation motiverar bägge parter till att göra sitt yttersta, vilket indirekt resulterar i bättre betyg.

När jag ändå pratar om relationen mellan elever och lärare så ska jag passa på citera min käre far som under mina grundskole- och gymnasieår gång på gång upprepade:

Du läser för din egen skull, och inte för dina lärares!

Tänk om man lyssnat på honom redan då - men hellre sent än aldrig! Alltså: Tänk på att inte låta din relation med en lärare påverka ditt betyg i negativ riktning!!!

Avslutningsvis: För er som fortfarande vill fjäska, kom ihåg att gröna syrliga äpplen e de godaste ;)

Kram o hej

PG


Kommentarer
Postat av: bells

true dat man. Synd att det finns lärare som inte tänker så långt som du - att ge samma förutsättningar till alla i klassen - oavsett relation till eleverna.

2010-05-06 @ 21:55:54
URL: http://osmidig.blogspot.com
Postat av: bells

true dat man. Synd att det finns lärare som inte tänker så långt som du - att ge samma förutsättningar till alla i klassen - oavsett relation till eleverna.

2010-05-06 @ 21:57:49
URL: http://osmidig.blogspot.com
Postat av: zusanna

Nu hänger jag inte riktigt med. Det känns som om du motsäger dig själv. Först säger du att relationen inte spelar roll för betygen. Sen säger du att en bra relation leder till att betygen indirekt blir bättre? Vilket tror du på?



Jag själv anser att relationen är mycket viktig. Men jag är ju inte lärare, så vad vet jag?

2010-05-06 @ 23:34:04
URL: http://zusannas.blogg.se/
Postat av: Linda

varför hade jag inte dej som lärare när jag gick i skolan?? ;D

2010-05-10 @ 03:01:12
URL: http://lindamerja.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0