Stackars Che

Du kanske tycker att jag snackat lite väl mycket om che senaste tiden - o i så fall kan du ju sluta läsa inlägget nu ;)

Jaså? du fortsatte? ok, då kör vi :P
Det är lite intressant att en del människor ser che som symbolen för revolution. För ärligt talat: che var mycket men en lyckad revolutionär? Mig veterligen så var Fidel hjärnan bakom revolutionen i Kuba, och saker och ting som hände i samband me detta (läs avrättningar av oliktänkande) o de två försök som Che själv gjorde slutade ju i katastrof, varav den sista ledde till hans egen död.
Nej det som var häftigt med che var hans vilja o självuppoffring för sådant som han trodde på-

Men Ches största nederlag kom inte under hans livstid utan senare och det fortsätter än idag. Hand upp den som har nånting med che guevara-tryck på! Själv har jag fyra t-shirtar. Jag har visserligen fått alla i present av min far men han har säkerligen betalat några kronor för dem (lr euron eftersom de e från hans irlandsresor).
Ok, rätta mig nu om jag har fel men che guevara var väl kommunist o hans största fiende var kapitalismen representerad av främst amerikanska företag. Stackarn måste vända sig i graven nu när hans ansikte blivit ett sätt för samma kapitalism att tjäna ännu lite mera pengar o stärka sitt grepp om världen.

Missförstå mig rätt: Jag tycker om att visa mig med ches ansikte på mig. För mig är det en positiv symbol (jag vet att andra tycker annorlunda) men i de ögonblicket jag betalar 250 för en t-shirt som har kostat 40 att tillverka bara för att hans ansikte finns på den så har jag ju spottat på hans grav! Jag tycker snarare att nån organisation som delar hans åsikter ska trycka massor med che-prylar och sälja de till självkostnadspris - så kan stackarn sluta upp med o vända o vrida på sig i graven!

Kram o hej
PG


PS. Bilden har inte kostat mig några pengar ;p DS.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0