Världens dyraste bröd?

Sista tidens kommentarer har varit riktigt intressanta:

För det första så har mysteriet med min bloggadress på en skolbänk löst sig. Det var precis som jag misstänkte så lätt som att bara googla på mitt namn. Men måste säga att det känns fint att man har elever me både hjärna o ork nog att genomföra ett sånt projekt.

Sen så har jag fått en del kommentarer både här o på msn angående sånglektionen, så jag måste väl berätta lite till kring det. Vad det gäller låtvalen så gjorde jag precis som Fröken C hade bett mig o gick på vilka låtar jag tyckte om att sjunga. Valet föll slutligen på it's my life som har bra energi i sig o som jag tycker verkar lättast av de tre.
MEN jag kan glädja er med att världens undergång har inte kommit än. Av olika anledningar så har fröken C fått ställa in två veckor i rad. Personligen tror jag att de beror mest på att hon e rädd om sina öron :P Jag menar senast i söndags så bad S mig o hålla tyst för hon klarade inte av o höra mera av mitt sjungande framför tv-spelet hehe

Slutligen: Jag har bakat bröd för första gången sen jag gick på hemkunskapen o måste skryta o säga att de blev världens absolut godaste (o kanske dyraste) bröd. Tänkte dela me mig av recpetet:

Saffransdoftande bröd

4 halvbröd (el. två stora)

50 gram jäst
1 äpple
2 citroner    
1 l ljummen mjölk
4  fpk saffran à 0,5 gram
1½ msk salt
2 msk strösocker
1,5 liter vetemjöl    
2 dl vetemjöl till utbakning
1 ägg till pensling
2 dl grovhackade sötmandlar

Brödform (på bilden trä)

Tillagning
1. Värm mjölk fingervarmt. Riv gult citronskal. Kärna ur och riv äpple.
2. Smula jäst i en stor bunke. Tillsätt mjölk och rör ut jästen.
3. Tillsätt citronskal, äpple saffran, socker och salt. Blanda med mjölet. Arbeta degen smidig. Låt jäsa under duk i 40 minuter.
4. Häll mjöl på bakbord och bearbeta degen en kort stund. Fördela degen i formar. Låt jäsa under duk i 20 minuter.
5. Sätt ugnen på 175°.
6. Vispa upp ägg i en kopp med gaffel. Pensla bröden med äggvisp. Strö över mandel. Grädda i ugn i cirka 30 minuter.

 

Kram o hej på er




Kommentarer
Postat av: Linda

oooooo, kom hit och baka med mej nån dag! ;D

2009-12-14 @ 14:05:24
URL: http://lindamerja.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0