Språkfanskapet

Jag ska ta o avsölja en hemlighet för dig. Svenska är inte världens svåraste språk att lära sig men någon dåre har kommit på att vissa saker ska heta en och andra ett - och de finns ingen logik bakom de hela heller. Det e nog den sak som utlänningar oftast felar på ihop me pronomen.

Men sen finns de vissa som skapar sig taktiker för att inte ta fel. En av desa personer är jag. När man i svenska språket sätter ihop två ord till ett sammansatt ord så e de sista ordet som man ska tänka på när man sätter en eller ett framför. T ex: det heter en revolver, och de heter ett skott - o sätter vi ihop dem så blir de ett revolverskott. Det här är något som en 11-12årig PG lärde sig utnyttja. De heter nämligen en jävel och ett fanskap. Med dessa ord så löste sig alla andra problem för min del för då kan de heta t ex:

Bollfanskapet
Bordjäveln
Ekorrfanskapet
apelsinjäveln
mm.

Ok, folk kanske tyckte att jag svor lite mycket men som en liten osäker tonåring tyckte jag att de var mycket bättre o svära lite mycket än att visa på sina språkbrister som fanns där pga att jag hade 11-års mindre träning än de omkring mig.

Nu vet du en av mina hemlisar ;)

Kram o hej
 

Kommentarer
Postat av: mia

Haha härligt:P

2009-05-10 @ 21:13:25
URL: http://miasradqvist.blogg.se/
Postat av: Linda

HAHAHA bästa inlägget! ;D

2009-05-11 @ 17:12:36
URL: http://lindamerja.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0