Solidaritet

Vanligaste felet som jag har sett amatörer göra på teaterscenen genom åren är att man är för fokuserad på hur man ska prestera. Man blir alltså alldeles egocentrerad. Detta gör  i sin tur att man tappar kontakten med sin omgivning på scenen och är därför inte närvarande till 100!

Det kan vara svårt att motivera t ex en resultatinriktad elev om att fokusera mindre på sig själv men det jag brukar säga är nåt i stil med att:
När du försöker göra dig bra så e du en person som gör det, men om du försöker göra de andra fyra bra och de gör samma sak för dig så har du plötsligt fyra personer som försöker göra dig bra. När tror du det är som lättast för dig att vara bra?

Samma tanke gäller livet i allmänhet tycker jag. Om vi alla kämpar för att förbättra livet för vår omgivning så kommer livet att vara så mycket enklare. Det finns dock ett stort problem med detta och det problemet stavas "OM"!
OM de andra gör samma sak för dig - så blir det bra. Men om du ger o ger och andra tar och tar så förlorar du på det bara. Och ingen vill vara en förlorare vilket innebär att tids nog blir även den mest solidariske av oss en egoist!

Här finns alltså en krock mellan idealvärlden och verkligheten: I den bästa av alla världar så kämpar vi världen över för att våra medmänniskor ska få det bättre. Vi njuter av tanken på att kunna förbättra livssituationen för andra och vi glädjs åt andras framfart. Men verkligheten består av massa egon, och så länge det finns egon så har i alla fall jag svårt att inte oxå vilja roffa åt mig så mycket av kakan jag bara kan.

Min teori är att människan vill göra det som man tjänar mest på. Så länge vi alla e solidariska så tjänar vi grymt mycket på det, men så fort någon av oss börjar tänka som egon så spricker allt. Andra ser hur den personen tar ifrån dem utan att ge tillbaka och då börjar de göra samma sak och så är vi där vi är idag - med massarbeslöshet, depressioner, ekonomisk kris och trots att alla vet vad som behöver göras så är det ingen som vill göra det för ingen vill tänka längre än sin egen näsa!

Så TA BORT STORFÖRETAGEN OCH MARKNADSEKONOMI OCH INFÖR EN SOLIDARISK VÄRLDSORDNING! Se till att alla är med på båten så är även jag gladeligen med och bidrar =)

Kram o hej

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0