Skratt

Läste just e artikel om någon som hade skickat in ett anonymt brev till ett företag och bl a klagat på att en av de anställda skrattade alldeles för högt. Här kan man ju välja att argumentera för att det är ens rättighet att skratta eller att ett skratt förlänger livet eller hur ett leende smittar av sig hos andra.

Jag vill dock prata om nåt annat. Har du någon gång skrattat när du eller någon annan befunnit er i en jobbig situation? Eller när du varit stressad och pressad? Kanske t om  fått ett skrattanfall? Skrattet är nämligen en av människans vanligaste försvarsmekanismer. De flesta verkar dock inte vara medvetna om när de skrattar som ett sätt att skydda sig själva.
Jag har upptäckt de många gånger hos mig själv i situationer jag funnit som pinsamma och inte kunnat påverka att jag börjat skratta utan att knappt veta om det och sen mitt i skrattet kommit på "fan, jag skrattar". Jag har också sett det alltför ofta hos elever.

Först och främst: ESV-elever i drama är de modigaste jag vet. Att stå på scen kan vara bland det jobbigaste som finns, eftersom man inte är van vid att ta plats på de sättet. Dessutom är man alldeles "naken" och har inget att gömma sig bakom (förutom en roll). Här tar man ofta till skratt och börjar garva på scenen. Och ju jobbigare scen och ju osäkrare man känner sig ju större garv. Oftast är det mycket skratt och clowneri i början av en kurs och ju längre in i kursen man är ju mindre av den varan får man se då eleverna blir allt tryggare med att ta plats.
Detta fenomen är dock inte lika vanlig hos teaterelever eftersom de har i större grad valt denna situation och på så sätt har en vilja av att vara i fokus, men även här kan skrattet dyka upp som försvarsmekanism när man ställs inför utmaningar som ska ta en till nästa nivå.

Vad vill jag säga med detta då? Behåll skrattet för det är bland det finaste vi har, men samtidigt fundera över varför du skrattar! Om du gör det för att skydda dig själv så kanske du skulle ta tjuren vid hornen istället? Och Nästa gång någon i din omgivning börjar skratta okontrollerat och till synes utan anledning kan du ju fundera på vad denne försöker skydda sig mot!

Kram o hej

Kommentarer
Postat av: Linda

coolt, inte tänkt på det ;D

2009-03-14 @ 13:58:41
URL: http://lindamerja.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0