Mera vegetarisk

Jag tycker att vi borde äta mera vegetarisk mat. Mina främsta argument är att då utnyttjar vi naturen som bäst och vi mår dessutom bättre än vi gör idag. Men kött är så himla gott =)

En bra idé som många varit inne på är ju en vegetarisk dag i veckan. Själv föreslår jag att man byter ut ett par mål per vecka, gärna en om dagen. Detta eftersom jag inte uplever någon långvarig mättnadskänsla av vegetarisk mat.
En ganska vanlig fördom om vegatarisk mat e ju att den ska vara tråkig och enformig men de som påstår det kan inte ha mycket erfarenhet av det vegetariska köket. Vegetarisk mat kan vara riktig fin.

Jag hittade en lite småintressant propagandavideo för vegetarisk mat. Titta gärna på den, men känsliga tittare varnas och framför allt - titta inte medans du äter!

Kram o hej



Kommentarer
Postat av: evil

heja heja! Mer vegetarianer åt världen!

Men jag hävdar ju bestämt att den som säger att man inte blir mätt av vegetarisk mat inte heller kan ha mycket erfarenhet av det vegetariska köket :)

kram

2009-03-21 @ 08:00:58
Postat av: Michaela

Vegg-mat är sjukt dyrt om du vill ha god kvalité på den... )=/

2009-03-21 @ 20:25:01
Postat av: evil

vad jämför du med? Visst om du letar fram den billigaste (läs: "mest besprutade" eller "de sämst betalda arbetarna") så är det dyrt. Men kött med god kvalité är väl också dyrt, eller är det nåt som jag helt fått om bakfoten?

För mig håller inte argumentet "det är dyrt" för att avstå från bra vegetarisk mat. Varför vill folk inte betala för bra och nyttig mat, men lägga ner en massa pengar på annat onödigt. Jag förstår inte... Vi förbjuder vissa besprutningar i Sverige, men importerar billig besprutad mat (ja besprutade med samma gift som vi själva förbjuder) Vad är farligt? Att bespruta eller äta skiten eller både och? Synd att så många svenskar handlar mat efter hur billig den är... Oj, denna kommentar blev visst längre än själva bloggen snart. Men jag blir så upprörd!

2009-03-22 @ 13:59:55
Postat av: Michaela

Tahaha... Har jag sagt något om att Avstå? (A)

Jag är faktiskt vegetarian...

Men om du kikar lite på priserna på främst på Svensk odlade och/eller ekologiska grönsaker så har priserna höjts rätt markant på bara den korta tiden JAG varit vegetarian(Dvs. dryga 5 år)

Om du tillhörde en 4 barnfamilj som försöker leva på en lärarlön så skulle du nog inte vara stursk nog att säga "men va fan, bli vegetarianer för fan, skit i prislappen på maten och köp den för kvalitéen... skit i ja.. hyran kanske?"

käraste "Evil", Min poäng är inte, och var inte heller tidigare att man BÖR köpa mat som är besprutad/ importerad. - vet inte vart du fått det ifrån. - Det är större marknad på "bra" köttprodukter än vad det är på "bra" grönsaker. vilket leder till att priserna ökar för oss kaniner och ligger ungefär på samma nivå som alltid för köttätarna.

- Försök få så många som möjligt att äta mer grönt, när marknaden ökar så minskar priserna.



och i framtiden, lägg inte ord i min mun.



Tack och ha en trevlig dag ^^

2009-03-22 @ 14:35:59
Postat av: evi

2009-03-22 @ 14:54:52
Postat av: evil

käraste "Michaela"

Tråkigt att du tog åt dig eftersom det bara var den allra första delen som var riktad till dig och alla andra som håller med om ditt förra inlägg. Ursäkta om jag var otydlig. Inte min mening att få någon att tycka jag lägger ord i munnen på dem. Kul att du är veg. Trevlig helg och tack för en intressant blog, Pouya. Hoppas du får många trevliga läsare i framtiden. Nu tackar jag för mig. TJINGELING

2009-03-22 @ 15:13:33
Postat av: evil

käraste "Michaela"

Tråkigt att du tog åt dig eftersom det bara var den allra första delen som var riktad till dig och alla andra som håller med om ditt förra inlägg. Ursäkta om jag var otydlig. Inte min mening att få någon att tycka jag lägger ord i munnen på dem. Kul att du är veg. Trevlig helg och tack för en intressant blog, Pouya. Hoppas du får många trevliga läsare i framtiden. Nu tackar jag för mig. TJINGELING

2009-03-22 @ 15:16:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0