Mera kunskap till folket

I filmen Zeitgeist: Addendum som jag för övrigt helgonförklarat så anger de teknologi som världens räddning. Men jag skulle vilja påstå att teknologi är bara en del av lösningen. Teknologi är effekten av de som är verkliga lösningen på våra problem, nämligen kunskap.

Enkalste sättet att styra människor är genom att begränsa o vinkla deras kunskapsintag. Uppmärksamma att jag skiljer på utbildning och kunskap. Jag anser inte att papper på väggen e enda sättet att tillgodogöra sig kunskap.

Ett par viktiga faktorer för att få kunskap är:
  • Läs o skrivkunskaper - gärna på flera språk.
  • Friheten att kunna söka information.
  • Kritiskt tänkande
Jag tycker mig se att ju fler människor i ett land som är analfebeter eller har låg utbildning ju större förtryck och ju lägre frihet finns där. Senaste exemplet som nämns i media är mitt kära hemland där landet är delad i två läger. De högutbildade som vill ha en förändring och de lågutbildade som köper propagandan.

Men ett annat exempel som inte speciellt många av oss tänker på är deras antagonist, den store satan i väst, USA:
Även i USA är kunskapsnivån hos många förvånandsvärd låg och grundskoleutbildningen är färgad av regimen. Eller kanske inte så mycket regimen som systemet!
Låt oss t ex ta detta med andra världskriget. Alla VET VI att tyskarna var dumma eftersom de hade koncentrationsläger o dödade judar. Men upp med handen alla ni som vet att USA  oxå hade koncentrationsläger för japaner!

Jag kan dra upp hur många exempel som helst på sanningar som vi borde ifrågesätta, precis som de i Iran borde ifrågesätta sina ledare! Om jag har en lampaffär och du kommer in där för o handla o jag säger: mina lampor är bra men affären mittemot har ännu finare o billigare lampor  så skulle jag gå i konkurrs rätt så snart. Samma sak med ledningen i ett land. Klart att just de är bäst! Det är upp till dig och mig att syna deras bluff.

Vi i Sverige är inte mycket bättre heller. Vi har vår demokrati o vart fjärde år så väljer vi vilka som ska sitta i riksdagen o är fria o nöjda. Men hur ofta ifrågesätter vi att våra politiker har likadana åsikter till 90%? Ta bara ensådan grej som att vi har accepterat att demokrati är det bästa styret. Ett demokrati som inte fungerar! Varför letar inte vi efter en bättre lösning istället för att hänga fast vid ett sjukligt system där storföretagen o världsbankerna styr oss?

Kram o hej

Kommentarer
Postat av: Anonym

Demokrati må ha många brister, men finns ett bättre alternativ idag? Om inte, är det någon som hindrar dig från att försöka hitta det?

2009-06-15 @ 21:57:31
Postat av: mamma golrou

och vad behöver man för att kunna hitta ett sätt bättre än demokrati.UTBILDNING

2009-06-15 @ 23:48:33
Postat av: PG

nej inte utbildning - kunskap!!! demokrati e de inget fel på men skendemokratin i de monetära systemet - de e en annan femma =S

2009-06-16 @ 11:39:29
URL: http://mrpg.blogg.se/
Postat av: Sammi

Pouya det är sant att kunskap har en stor del av människans liv, men hur tror du att vi får kunskap? utbildning ger oss de kunskaperna, i egenskap av ett kritiskt tänkande.

Kunskapen som människan har utan utbildning (för all respekt för din text)anser jag inte att det är kunskap utan bara massor med tankar om det ovetandet.

Du skriver att kunskap är att kunna läsa och skriv. En fråga till dig Pouya, hur tror du att vi får de kunskaperna? Utbildning!



Och du...bra skrivet Imponerad =)

2009-06-16 @ 11:57:11
Postat av: Linda

TUMMEN UPP!

2009-06-16 @ 23:17:39
URL: http://lindamerja.wordpress.com/
Postat av: Linda

TUMMEN UPP!

2009-06-16 @ 23:18:51
URL: http://lindamerja.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0