Applåder

Ok, innan vi börjar prata om applåder så måste ni bara få en av mina favoritcitat:

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.

Så, applåder. Någon frågade mig idag hur jag gör i vagnarna för o få applåder på slutet. Spontant så sa jag: Jag kräver inte det!
Sen började jag tänka lite på vad de är som gör att man får applåder egentligen.Vad e de som skiljer min akt nu från första året jag jobbade här, då jag fick mycket mindre applåder?

Jag har alltid hävdat att en viktig del för o få applåd e att man gör nåt me turisterna även på hemvägen från mexico men det är bara min sanning för de finns andra som inte gör de o ändå får applåder. Så hemligheten är? Jag tror att jag faktikst delvis gav rätt svar till min kollega. Hemligheten e att inte kräva applåder men att ge utrymme för det. Människor vill ogärna göra saker o ting när de känner sig pressade till det!

Hur märker de då att vi kräver de? Kroppsspråk. De gick en bra serie på fyran i våras som jag inte minns namnet på men den handlade om hur man kunde avslöja saker o ting hos folk genom att studera detaljerna i deras kroppsspråk, Jag har alltid hävdat o fortsätter hävda att vi alla e experter på kroppsspråk men de är få av oss som är medvetna om det, Alltså om du verkligen önskar o få en applåd så har du nåt i din kropp som avslöjar för din publik att du ber om de o eftersom de känner sig pressade så kommer de inget. Enda sättet e att arbeta me sig själv o intala att man inte vill ha applåderna - men att man ger folket utrymmet för att applådera om de vill. OCH så klart ska man tacka för de applåder man får så länge de fortsätter!

Detta - kom jag att tänka på - gäller ju faktiskt de mesta i livet. Man vill ogärna att folk kräver en på saker o ting men får man bara möjligheten utan krav så gör man mycket mera. Låt mig ta ett par exempel:
  • Jag älskar o läsa manus o teaterböcker. Fast så fort jag får något sådant i läxa så låser allting sig. Jag bara vill inte, vill inte, vill inte när de kommer till läxor.
  • En annan grej e när man ska handla nåt. Man vill absolut inte köpa nåt när en försäljare e för på men om man e intresserad av nåt o de ger en öppnigar så handlar man gärna. Så va de me mina fula skor. Jag va tveksam om dem o hade då försäljaren börjat göra massa reklam hade jag gått därifrån utan skor men hon bara stod där o sa vill du så ta hem o prova o de va den lilla öppningen som krävdes för min del.
  • Slutligen har vi de berömda spelet the game där hela idén e att ge damerna möjligheten att ragga på dig men gå aldrig efter dem. Jag vet jag förenklade de big time nu men ni som kan de där får förlåta mig. Inläggt börjar bli för långt redan nu =p
Så för o ta en sammanfattning: Kräv inget av din omgivning men ge dem samtidigt möjligheten o ge dig va de nu vill ge dig!

Kram o hej


Kommentarer
Postat av: Linda

Bra skrivet :)

2009-07-17 @ 01:35:14
URL: http://lindamerja.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0