MUSIK = POWER

Inom teater pratar vi om vad vi vill förmedla vår publik. Vi tror oss alltså kunna påverka vår publik med det som vi visar upp på scenen. Det är en stor maktfaktor man besitter då faktiskt. Och jag har många gånger sett föreställningar som påverkat mig och fått mig att tänka över både små o stora frågor. När jag satte upp "En natt i februari" ville jag att folk skulle gå därifrån med en mysig känsla av "allt löser sig" i kroppen och det var precis vad som skedde så visst kan man påverka folk med en BRA genomarbetat föreställning!

Men jag undrar om inte musik är ett ännu bättre sätt att påverka folk. För egen del så går jag gärna och nynnar och sjunger på refränger som fastnat i min skalle. Senaste kommer från en persisk raplåt med gruppen zedbazi:

Harshab harshab party darim
Partyhaye Toppi darim
Mast mikonim ta hal bokonim
Baba mast nakonim dige chikar konim?

Fritt översat betyder raderna:
Vi festar varje kväll
Har riktig bra fester
Super så vi får skoj
Vad ska vi göra om inte supa?

Det här är alltså nåt som står mycket långt ifrån mig. Visst jag gillar o parta me polarna ibland men absolut inte för ofta och fylla (o då pratar jag om fylla och inte salongsberusning) är något jag ogillar både hos mig själv och mina närmaste. Har en del negativa upplevelser med x och alkohol =(
Ändå går jag och rappar om hur jag super mig full varenda dag! DETTA ÄR FEL!!! Men rytmen och melodin har satt sig på hjärnan och finns där hela tiden. Jag tänker på afirmation som jag håller på med en del där tanken är lite slarvigt uttryckt "fake it 'till u make it". Tänk om när jag sagt de här orden om o om en sisådär 1000 ggr faktiskt börjar tycka att livet skulle va bättre om de va fest varenda dag? Jag tror och hoppas visserligen inte att det blir så men tänk om =S

Och tänk om man kan göra så med andra åsikter oxå? Vilka politiska åsikter som man skulle kunna hjärntvätta folk med. Tänk om folk går runt o sjunger om hur fantastisk Israel är, lr att homosexulla är inte människor lr att alla med utlänsk bakgrund borde deorteras? Jomen, ärligt - Varför inte? Bara det är en tillräcklig bra melodi så verkar ju hjärnan inte kunna motstå det!

Återigen har PG:s hjärna tänkt till - kanske lite för mycket!

Kram o hej

Kommentarer
Postat av: jennie

Ja musik är farliga grejer... men skulle inte funka på mig dock. Har ju en koncentrationsförmåga stor som en hysterisk kollibris. Kan inte ens tänka en halv... ÅH titta en chokladkartong!

2009-02-21 @ 15:24:58
Postat av: Linda

Vilken tur att Hitler inte hade en themesong... O_o

2009-02-21 @ 21:33:51
URL: http://lindamerja.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0