Mina förebilder - CHE

Tänkte att jag framöver skulle jag kunna berätta om en del människor som jag ser upp till av olika anledningar och jag börjar med Che Guevara!

Som de flesta andra visste jag inte speciellt mycket om che annat än att hans ansikte var på en tshirt jag hade fått och så var det nåt med terrorist. En dag då jag hade tshirten på mig säger en kollega "tur att den eleven har slutat ananrs hade ni haft världens diskussiona om guevara" och då slår det mig. Att gå runt med en che-tröja är att ta ställning och vad är det jag tar ställning för och emot. Så jag gick hem och började forska i ämnet. Bl a så hittade jag en jätte bra ljudbok av Björn Kumm som jag verkligen kan rekommendera! Så nu kan jag med stolthet bära min che-tröja och säga att det är en man jag ser upp till.

en inspirerande man och bok

Varför ser jag då upp till den man som anklagas för o va en grym terrorist som mördar utan att blinka? Det finns många anledningar. Che föddes med astma och levde i en mycket skyddad värld och han plugagde till läkare. Allt detta skulle egentligen lett till att han skulle leva ett ordnat lugnt liv i Buenos Aires. Men han struntade i allt där - han valde äventyret och livet och det växte han av. Där elitidrottare skulle krokna gick han vidare trots astmaanfall och när han skulle kunnat slå sig ner och njuta av det han åstakommit gick han vidare i skogen - vilket slutligen ledde till hans död. Han är beviset på att vi människor klarar av precis vad vi vill bara vi tål att pressa oss själva tillräckligt!

Han var oxå en sann idealist, och en mycket rättvis sådan. När andra rebeller ville skjuta sina fångar i cuba-kriget så stoppade Che dem för de var tvungna att dömmas i en domstol först. Han jobbade hårdare än de flesta andra och trots att han var minister åkte han till åkrar och liknande och jobbade sida vid sida med folket. Han vägrade ta emot nånting som inte folket i övrigt skulle kunna ha. Han var inte heller rädd för att säga sin åsikt trots att det gjorde att han skaffade sig mäktiga fiender.

Det jag oxå gillar med honom är att han kombinerade två skilda världar. Han var en mycket intellektuell person. Hans ryggsäck var alltid fylld av böcker och han lämnade hellre mat än böcker bakom sig. Han älskade schack och han ansåg att en av hans viktigaste uppgifter var att utbilda folket och bekämpa analfabetismen. Och vart han än kom så ställde han upp alldeles gratis och var läkare och tandläkare.

Che inspirerar mig till att våga släppa taget och utmana mig själv och veta att det är i det okända som utvecklingen väntar på mig. Att han hade samma idealistiska tankar som jag har idag gör ju inte saken sämre :p

Kram o hej


Che ler

 

Kommentarer
Postat av: Linda Holmgren

Intressant :) Jag har inte heller greppat vad Che stod för, men nu har jag mer koll ;D



För övrigt gillar inte jag heller att folk har på sej saker/symboler/bilder som dom inte har en aning om vad det betyder!

2009-02-22 @ 21:42:48
URL: http://lindamerja.wordpress.com/
Postat av: evil

Jag har tänkt en hel del på det där med vad jag som lärare signalerar genom kläder och dyl. Därför har jag t ex tagit avstånd från att köpa en paletsinasjal trots att den symboliserar det jag tror på. Men jag vill inte att elever ska bli provocerade och ledsna pga av att jag får bära en sjal. Ibland tänkert jag att jag kanske inte borde tänka så överpedagogiskt, men det känns ofta bra. Jag försöker t ex också ha kläder som är föredömliga på arbetstid iaf. hmm det är klurigt... för jag känner mig som en betald förebild även när jag inte jobbar.

2009-02-26 @ 13:10:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0