Pennans makt

Har precis kollat in sista delen av dubbelfilmerna om ches liv o död. O den har fåt igång hjärnan så jag tänkte dela me mig av min tankar!

För de första så ska jag återigen förtydliga varför jag gillar che. Det är inte för hans ideologi även om den ligger väldig nära min egen utan för hans envishet o mod för o förverkliga sig själv. Han lät varken sjukdom, familj, hot, korruption, lyx eller någonting annat komma i vägen för vad han ansåg vara hans kall i livet. Människor som trotsar allt o alla för o följa sin passion o övertygelse e beundransvärda oavsett om de e kommunister, kapitalister lr va de nu råkar vara. Fast nu kom  en tanke till mig: Om de e nazister då? Är även en nazist som trotsar hela världen för att sprida sin idealism beundransvärd? Lr en taliban? Det skulle ju betyda att alla världens terrorister är beundransvärda! O de som skiljer mina känslor för dem jämfört med che är just ideologin?!?!

Fast NEJ, de finns en stor skillnad på dem o che o andra frihetskämpar som man kan se upp till, o de är respekten för människan. Kan t ex rekommendera filmen afrikas lejon där hjältarna e muslimska frihetskämpar. Skillnaden mot talibanerna? Människorespekten. O även che - även om många påstår att han va massmördare - hade denna respekt o de blev faktiskt en av anledningarna till hans fall.

För - för att gå till min andra tanke: Många har sagt de före mig men det är verkligen så att pennan är starkare än svärdet. Man kan inte vinna en revolution mot en mälitär övermakt genom att ta till vapen. En revolution vinner man genom att ha med sig hela folkets stöd. O hur får man det? Genom utbildning, o då menar jag inte centralstyrd utbildning utan på gräsrotsnivå. När che var inne i Bolivia så hade han svårt att vinna stöd för sin kamp då människorna var rädda o tyckte att livet flöt på rätt ok ändå. Vad han borde ha gjort var ta hela sin styrka o skicka dem för att missionera bland folket. Om varje person kunde på ett passionerat sätt berätta om varför kampen behövdes för 10 andra så kanske ett par av dem förstod de hela o i sin tur förde vidare ordet o så va de hela igång. O så när man några år senare skulle påbörjat den militära kampen så hade man gjort me foket på sin sida istället för emot. O de e detta som gör hela skillnaden mellan seger o förlust!

Kram o hej
PG



Kommentarer
Postat av: "S"

Älskling vad fint skrivet av dig =)

2009-12-28 @ 11:05:25
Postat av: Sune

http://www.youtube.com/user/joeseales#p/u/1/38mm4TimlLw


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0