Våga ta risker

Idag har det varit en del plugg. Inte så mycket som jag hade planerat men ändå. Jag ligger bara en artikel efter i planeringen tack vare mycket effektiv studieteknik som jag börjar lära mig nu =) Den artikel som jag har kvar började jag på men märkte att den va alldeles för svår - den kommer o ta tid o kräver en pigg skalle. Så det blir morgondagens uppgift ihop me lite shopping o så kommer päronen, morbror o hans lilla barnbarn på besök på kvällen.

Funderar på om jag ska göra en pasta me sås på bacon o soltorkadetomater lr en fisk o currygryta med fullkornsbulgur. Jag har för mig att barn inte gillar curry o fisk äter de bara om de e fiskpinnar så de lutar mot pastan. Frågan e hur man ska proppa den me grönsaker bara. En sallad som förrätt får det nog bli =)

Pluggandet har varit sjukt intressant faktiskt. Läste en forskningsartikel om hur svenska skolan blivit sämre pga att lärarna är alldeles för rädda för att göra fel. Man har inget utrymme till att improvisera och många är livrädda för att bli anklagade för diverse. Det är en beskrivning som jag faktiskt känner igen ifrån verkligheten. De förklrade det som en naturlig följd utav den strävan vi har att uppnå ett riskfritt samhälle o hur vi gör oss själva o våra barn en björntjänst genom detta.
Jag ska ta o översätta en citat ifrån texten:
en expert är en som vågar kliva in i det okända, som kan hantera komplexa och oklara situationer och som kan basera sitt handlande på intelligent improviserande.

Jag kände att det där tilltalade mig. De av er som känner mig lite bättre vet ju om mina planer att kasta mig i det okända o våga utanför trygghetszonen där man faktiskt utvecklas. Jag känner att personer och krafter hållit kvar mig i trygghetszonen alldeles för länge. Nu ska jag säga nej till säkerhetskulturen. Nu ska jag släppa taget och uppleva det äventyr som livet är och däri finns utvecklingen mina vänner.
Så till er som fått uppleva mycket skit - var glada för det, för däri finns utvecklingen, och fortsätt ta risker. Visst, man kommer att åka på ett par smällar, men man kommer oxå att utvecklas mycket mera än om man håller sig i sin lilla säkerhetszon!!!

Kram o hej

Kommentarer
Postat av: Eva

Hallå!

Jättebra skrivet,håller med dig. Det är svårt ibland att ta steget ut i det okända och våga.Hoppas att du får det trevligt med föräldrarna.

kramis

2009-04-08 @ 15:08:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0