Ingen har rätt - inte ens jag ;)

Jag har kommit över mycket intressant material på utube. Det är föreläsningar med en persisk mullah som pratar om djävulen och hur han lurar de rättrogna - som självklart är shiamuslimerna. Den här serien har verkligen fått mig att tänka till. För den här mannen är dynamisk, rolig o klok - men samtidigt skrämmande trångsynt.

Detta har för mig blivit en riktig aha-upplevelse. Du vet, en sån där sak som får magen o fatta de huvudet vetat hur länge som helst. Det jag nu insett (på riktigt) är att ingen människa är svart lr vit utan alla e vi gråa. Alla - o då menar jag alla har sina positiva sidor o något att lära dig. Och alla har oxå sina sämre sidor. Alla har rätt om vissa saker och fel om andra. Så följ aldrig någon blint utan ha ögonen o sinnet öppna o ta emot det världen omkring dig har att erbjuda men filtrera oxå bort skitsnacket. Bara för att någon har rätt till 99% så betyder det inte att du ska köpa den sista procenten oxå. Köp aldrig någon annans åsikter bara för att - utan lyssna, ta in och skaffa dig en egen bild.

Vad har jag lärt mig av denna mullah då? Han påminde mig om något som jag tyckte var så viktigt men som jag hade glömt bort! Han sa: Om ni varit på min föreläsning utan att lära er något, så är det mitt fel. Om jag inte glöder inombords, hur ska jag så väcka elden i er?

Det är så kloka ord. Det är precis en sådan lärare jag vill vara. Alltid brinnande! Brinnande för mitt ämne, och för mina elever!!!

Kram o hej

Kommentarer
Postat av: Linda

Bra skrivet :) Hoppas du blir en sån lärare då, det behövs nog i världen :D

2009-04-14 @ 22:29:52
URL: http://lindamerja.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0